Bloomberg Billionaires Index

View profiles for each of the world’s 500 richest people, see the biggest movers, and compare fortunes or track returns.

#393 Joao Marinho $4.86B

Random fact: Globo's nightly news show is Brazil's most-watched and influential.

Overview

Marinho is a vice president of closely held Organizacoes Globo, a media conglomerate in Brazil. Its flagship television network had $4.4 billion of revenue in 2016 from more 120 stations that reach 99.5 percent of the country. The group owns newspapers O Globo and Extra, and publishes local editions of Vogue and GQ.

As of Oct. 17, 2017:
Last change -$403M (-7.7%)
YTD change -$1.66B (-25.4%)
Industry Media & Telecom
Biggest asset Globo TV
Citizenship Brazil
Age 64
Wealth Inherited
View net worth over:   Max 1 year 1 quarter 1 month 1 week

Relative Value

Joao Marinho's net worth of $4.86B can buy ...

0
troy ounces of gold
0
barrels of crude oil

... and is equivalent to ...

0%
of the GDP of the United States
0%
of the total wealth of the 500 richest people in the world
0%
of the top 100 U.S. college endowments
0%
of the top 200 U.S. executives’ total awarded compensation
0%
of U.S. existing home sales
0
times the median U.S. household income

Latest News

Net Worth Summary

Cash
Private asset
Public asset
Misc. liabilities
Confidence rating:

Brothers Roberto Irineu and Joao Roberto Marinho each own 32.3 percent of the family's Rio de Janeiro-based Organizacoes Globo holding company, while youngest brother Jose Roberto owns 32 percent, according to filings with Brazil's securities regulator. Seven of their sons own the rest.

Globo Comunicacao, the flagship TV network that reaches 99.5 percent of the Brazilian population, has over 120 broadcasting stations and affiliates, according to the company website. Globo had revenue of 15.3 billion reals ($4.4 billion), earnings before interest, taxes, depreciation and amortization (Ebitda) of 2.4 billion reals and net income of 2 billion reals in 2016, according to Valor magazine's annual company ranking. The company is valued by comparing its results to the average price-to-earnings and enterprise value-to-Ebitda multiples of three publicly traded peer companies: CBS, Sky and TV Azteca. A 15 percent premium is applied to account for Globo's market power in Brazil. The valuation was updated on Oct. 11, 2017 to reflect 2016 financial results and this led to a decrease of almost $2 billion in the net wealth calculation.

Infoglobo, the family's newspaper unit, and Editora Globo, the publisher, posted a combined 1 billion reals in revenue and a loss of 113 million reals in 2016, according to Valor. It's valued by comparing its results to the multiples of five publicly traded peers: Jagran Prakashan, Hurriyet Gazetecilik & Matbaacilik, El Comercio, Caxton & CTP and Star Publications.

Globo defaulted on $1.5 billion in debt in 2002. Three years later, after selling assets and renegotiating with creditors, it completed what was then the largest corporate bond restructuring in Brazilian history. Cash investments are based on dividends going back to 2005, as well as taxes and market appreciation.

Juliana Giancolli, a spokesperson for Globo's press agency, CDN Comunicacao, said in October 2017 that she was unable to confirm the net worth calculation.

Biography

Birthdate: 9/16/1953
Family: Unmarried, No children

Now led by the third generation, the Globo media empire was born when Irineu Marinho started a newspaper of the same name in Rio de Janeiro in 1925. He died three weeks after founding it. His 21-year-old son, Roberto, took control and expanded into radio by the 1940s. In 1965, the year after the military had taken control of Brazil's government through a coup d'etat, he opened a television network. As popular soap operas helped the TV business to prosper he branched out into magazines.

In a section of Globo's website labeled "errors," the company says it didn't give adequate coverage to popular protests calling for free presidential elections in 1984, ceding to pressure by the military dictatorship. Ultimately, Brazil's congress chose the first non-military president in two decades. When free elections were at last called in 1989, Globo sparked scandal with its coverage of a debate between Fernando Collor, then the favorite, and Luiz Inacio Lula da Silva, the labor leader who would go on to win the presidency in 2002. The company said it edited the debate in a way that unfairly benefited Collor. Globo continues to define the political and cultural agenda in Brazil.

Roberto Marinho died in 2003, at the age of 98, a year after Globo sank into what was then the biggest corporate default in Brazil's history. His oldest son, Roberto Irineu, took the helm of the company, leading it out of a debt restructuring by 2005. Joao Roberto, the middle son, leads Globo's journalism operations. The youngest, Jose Roberto, is the head of the Roberto Marinho Foundation. The family is still mostly based in Rio de Janeiro.

In 2012, the company published an accord for the fourth generation of shareholders, who must complete "rigorous professional preparation" before taking any management role in the company. The accord also mandates that any family members who affiliate themselves with religious movements or political parties lose the voting rights attached to their shares.

Milestones
  • 1925 Three weeks later, Irineu dies; son Roberto takes over.
  • 1925 Irineu Marinho founds the Globo newspaper in Rio de Janeiro.
  • 1944 Roberto Marinho expands Globo into radio.
  • 1953 Son Joao Roberto Marinho is born.
  • 1965 Globo opens TV network one year after Brazilian military coup.
  • 2002 Globo defaults on its foreign debt.
  • 2003 Roberto Marinho dies at the age of 98.
  • 2005 Led by Roberto Irineu, Globo emerges from debt restructuring.
  • 2012 Globo skips the Summer Olympics and still wins in ratings.
  • 2014 Host broadcaster for 2014 FIFA World Cup in Brazil.