Uganda Bars TV Station for Reporting President Slept on Job

Uganda barred Nation Media Group’s local television unit from covering presidential events after an “embarrassing” report that President Yoweri Museveni slept in parliament, government spokesman Dennis Katungi said.

NTV Uganda will remain suspended for causing “mischief” until it apologizes and the broadcaster must promise to never again humiliate “important” people such as the president, Katungi said by phone today from the capital, Kampala. Museveni was “meditating,” not dozing, he said.

Museveni, 69, has ruled the East African nation since 1986. Last year, his government shut down the Nation Media-owned Daily Monitor, the country’s most widely circulated independent newspaper, for more than a week after it reported about an alleged plot to assassinate anyone who opposed a plan for Museveni to be replaced by his son, Brigadier Muhoozi Kaneirugaba.

No one answered the phone at NTV Uganda’s main office in Kampala today when Bloomberg called seeking comment. The Aga Khan Fund for Economic Development is the biggest shareholder in Nation Media, which is based in Nairobi, the capital of neighboring Kenya.

The company’s shares fell as much as 1.3 percent before rising 0.3 percent to 310 Kenyan shillings by 3:26 p.m. in Nairobi.

To contact the reporter on this story: Fred Ojambo in Kampala at fojambo@bloomberg.net

To contact the editors responsible for this story: Antony Sguazzin at asguazzin@bloomberg.net Sarah McGregor, Paul Richardson, Michael Gunn

Press spacebar to pause and continue. Press esc to stop.

Bloomberg reserves the right to remove comments but is under no obligation to do so, or to explain individual moderation decisions.

Please enable JavaScript to view the comments powered by Disqus.